نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بندر عباس > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بندرعباس > ضرورت افزودن رشته های جدید مطابق با نیازهای هرمزگان در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی
۲۴۶ بازدید

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان هرمزگان، مهدی میرزاده کوهشاهی، در حاشیه بازدید از مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی طی نشستی با سرپرست جهاد دانشگاهی هرمزگان، اظهار کرد: کارنامه همکاری مجموعه جهاد دانشگاهی و دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان نشان از آن دارد که این دو نهاد قابل تفکیک از یکدیگر نیستند.

وی با اشاره به اینکه مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی منظم ترین، به روز ترین، دقیق ترین و علمی ترین مجموعه از مراکز علمی کاربردی است، افزود: دارند مرکز جهاد دانشگاهی نگاهی علمی دارد و آیین نامه ها بر اساس پروتکل های علمی در آن اجرا می شود و ما بر اساس عملکرد گذشته اش به آینده اش بسیار خوشبین هستیم. در خصوص اخذ مجوز گسترش دوره های علمی کاربردی نیز ،با رایزنی هایی که داشتیم نگاه مثبتی به این مجموعه ایجاد شده است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان تصریح کرد: مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی هرمزگان در زمینه تعامل، کیفیت آموزشی و کیفیت فضا، سرآمد مراکز ماست. اعتماد بسیار خوبی نیز در جامعه نسبت به جهاد دانشگاهی وجود دارد. در حال فراهم کردن بستری هستیم تا این نهاد بتواند بازوی خوبی برای تامین نیروی مورد نیاز استان و گسترش رشته هایی که منجر به کارآفرینی می شود، باشد.

میرزاده بیان کرد: همکاران ما در دانشگاه علمی کاربردی نگاه ریزبین و سختگیرانه ای دارند و امیدوارم مرکز جهاد دانشگاهی هرمزگان بتواند به زودی بسترهای مناسب را برای گسترش رشته ها و مراکز جدید فراهم کند.

وی در خصوص افزودن رشته های جدید مطابق با نیازهای استان در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی گفت: مهمترین مانعی که اکنون در این زمینه وجود دارد، بحث ماموریت هایی است که برای جهاد دانشگاهی تعریف شده و همچنین نیازهایی که برای استان وجود دارد که امیدواریم این مرکز با رفع موانع موجود بتواند در زمینه افزودن رشته های کاربردی مطابق با نیاز شغلی، اقتصادی و صنعتی استان، موفق عمل کند.

میرزاده در پایان عنوان کرد: آقای خوشنود، رئیس جدید مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز کوله باری از تجربه در این زمینه دارد و خوشنامی وی در مجموعه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی و شرکت تایدواتر، بستر و زمینه خوبی برای فعالیت در مرکز جهاد دانشگاهی خواهد بود.

سرپرست جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این جلسه، اظهار کرد: شکل گیری، شکوفایی و رشد واحدهای دهه هشتاد جهاد دانشگاهی مانند واحد هرمزگان، در بیرون از محیط دانشگاه بوده است. واحدهای نسل اول جهاد دانشگاهی از سال ۵۹ در شهرهای بزرگ دانشگاهی و با اهدافی مشخص در کنار دانشگاه ها شکل می گرفت و برای نسل اول واحدهای جهاد دانشگاهی حضور نهادی نوپا با ماموریتی خاص در بیرون از دانشگاه غیرقابل تصور بود، اما برخلاف واحدهای نسل اول، واحدهایی مثل هرمزگان بر اساس تجربیات نسل اول در دورانی شکل گرفتند که دولت های مستقر اراده خود را بر هدایت جهادهای دانشگاهی به بیرون از دانشگاه ها گذاشته بودند و بر همین اساس این فضا در شکل گیری واحد هرمزگان در شروع کار نیز تاثیرگذار بود.

محمد دل پسند ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی به لحاظ تاکید ویژه بر آموزش های مهارتی و کاربردی، نزد نهاد جهاد دانشگاهی از جایگاه خاصی برخوردار است. برای مثال همکاران ما در حال حاضر اهتمام خود را برای شناسایی رشته های صنعتی و کاربردی متناسب با نیازها و ظرفیت های اقتصادی و توسعه ای استان به کار گرفته اند و با اعتمادی که همکارانم در مرکز علمی کابردی به رویکرد همواره مثبت مدیریت واحد استانی دانشگاه علمی کاربردی به همآوایی موجود در بین دو مجوعه دارند، این تلاش ها هرچه زودتر به نتیجه ای ملموس منجر شود تا ذینفعان دانشگاه از ثمرات آن بهره مند گردند.

سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بندرعباس نیز در این نشست عنوان کرد: در مدت کوتاهی که عهده دار این سمت شدم، مطالعاتی بر روی پتانسیل ها و امکانات استان داشتیم و حدود ۲۳ رشته مورد شناسایی و توجه قرار گرفت. مجموعه ای از رشته ها نیز وجود دارند که به نوعی مختص این استان هستند، که تاکنون در دانشگاههای مرکز استان ایجاد نشده اند و یا اگر ایجاد شده به شکلی رها شده و ناموفق بوده اند.

بیژن خوشنود گفت: دستورالعمل هایی بر اساس قوانین دانشگاه علمی و کاربردی برای تعریف رشته های جدید وجود دارد. ممکن است رشته هایی که می خواهیم اضافه کنیم، متناسب با ماموریت های جهاد دانشگاهی شناسایی نشود، چراکه کاموریت جهاد عمدتا در حوزه فناوری اطلاعات و فرهنگ تعریف شده است. امید داریم که با حمایت دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان و توانایی تخصصی موجود ،بتوانیم این رشته ها را ایجاد کنیم تا علمی کاربردی ها خدمتی متناسب با مزیت های استان داشته باشند.

وی تصریح کرد: به نظر می رشد دانشگاهها در استان هرمزگان همانند سایر نقاط کشور با بخش صنعت فاصله دارند. به عنوان مثال استان هرمزگان یکی از مهم ترین نقاط کشور در بحث انبارداری و دپوی کالاهای صادراتی و وارداتی است. انبارداری یکی از رشته های مهم در بنادر کشورهایی مانند سنگاپور و امارات است و به صورت پیشرفته در این حوزه کار می کنند. درآمدزایی بسیار زیادی نیز در این حوزه وجود دارد اما متاسفانه به صورت تخصصی ورود نکرده ایم. این رشته تحت عنوان بازرگانی، گرایش انبار داری در دانشگاه علمی و کاربردی موجود است.

سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بندرعباس تصریح کرد: یکی دیگر از رشته هایی که باید در هرمزگان ارائه می شده، رشته گازرسانی است. طرح های گازرسانی در استان هرمزگان آغاز شده و ما باید قبل از اینکه این طرح ها اجرایی شوند، این رشته را ایجاد می کردیم. ده ها هزار آپارتمان در استان باید گازرسانی شوند اما آموزشی در این حوزه نداریم. رشته گازرسانی خانگی هم در دوره های تک پودمان و هم در دوره های بلند مدت موجود است. مطالعات اولیه ای نیز در این زمینه انجام شده اما نیاز به کار کارشناسی دارد تا بتوانیم از روندهای قانونی استفاده کرده و این رشته را ایجاد کنیم.

گفتنی است، میرزاده کوهشاهی رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان با حضور در جهاد دانشگاهی استان از بخش های مختلف مرکز علمی کاربردی این واحد بازدید و با دل پسندسرپرست جهاددانشگاهی هرمزگان دیدار و گفتگو کرد.

 

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا